In de eerste les (1.2.1) hebben we vier redigeerniveaus behandeld. Je vraagt je misschien af hoe je deze redigeerniveaus kunt combineren met de zes tekstniveaus uit 2.1.2. Het volgende schema kan je daarbij helpen:
tekstniveaus | inhoud | structuur | blikvangers | zinsniveau | woordniveau | lay‑out |
redigeerniveaus | ||||||
corrigeren | x | x | x | |||
redigeren | x | x | x | x | x | |
herschrijven | x | x | x | x | x | x |
schrijven | x | x | x | x | x | x |
Je ziet dat je je bij het corrigeren in principe niet bezighoudt met de inhoud en de structuur van een tekst en de inhoudelijke kant van blikvangers. Dat wil niet zeggen dat je een opvallende inhoudelijke inconsistentie of structuurfout laat staan in de tekst. Maar een opdrachtgever hoeft dat soort aanpassingen niet van jou te verwachten.
Ook bij het redigeren laat je de inhoud van een tekst in principe onaangetast. Inconsistenties pas je uiteraard aan of meld je aan de schrijver.
Het herschrijven of opnieuw schrijven houdt in dat je een tekst op alle niveaus controleert.